Stacja metra Dworzec Gdański

Typ
użyteczność publiczna
Lokalizacja
WARSZAWA
Data
2000
Klient
METRO WARSZAWSKIE Sp. z o.o.
Status
Koncepcja

PROJEKT KONKURSOWY.

Stację A 17 zaprojektowano w układzie wyspowym o peronie długim na 120 metrów. Strop wsparty będzie na rzędzie słupów dzielącym peron na dwie nawy. Nad stacją “Dworzec Gdański’ strop jest płaski, osłonięty sufitem podwieszonym, kryjącym źródła światła. Sufit nad peronem ma przekrój łagodnego łuku i przypomina kształtem tunel oraz wiaty peronowe. Wykonany ma być z blach nierdzewnych gładkich oraz perforowanych (np. PERFORMBLACH) podwieszanych na ukrytych elementach lekkiej konstrukcji Potężne słupy mają przekrój walca. i wykonane będą z betonu. Obłożone zostaną okładziną klinkierową w ciepłym ceglanoczerownym kolorze np. ROBEN Aranżacja wnętrza nie jest przypadkowa, nawiązuje kolorystyką i użytym materiałem do istniejących w pobliżu zabytkowych fortyfikacji. Zderzenie tradycyjnego materiału jakim jest cegła klinkierowa (kojarzącą się również z Gdańskiem) z nowoczesnymi konstrukcjami sufitów ze stali nierdzewnej stanie się motywem wiodącym, stanowiącym o wyjątkowości tego wnętrza. Pomieszczenia stacji metra A 17 podzielono ze względu na ich przeznaczenie oraz dostępność na dwie zasadnicze strefy: – strefę pasażerską - dostępną dla pasażerów w godzinach pracy metra, – strefę technologiczną - z pomieszczeniami technicznymi i technologicznymi dostępnymi dla obsługi oraz przejścia podziemne dostępne całą dobę. Pomieszczenia strefy pasażerskiej zlokalizowano na dwóch poziomach: "-l" oraz "-2" (peron), pomieszczenia technologiczne zaś zasadniczo na poziomie "-l", ale z możliwością wykorzystania wolnych przestrzeni na poziomie "-2". Na poziomie "0" (poziom terenu) znajdują się wyjścia z metra, szyby windowe z zadaszeniami, zadaszenie schodów i czerpnie wentylacji lokalnej i podstawowej.

pobierz pdf